Pozycjonowanie czy Google Ads?

pozycjonowanie czy google ads?Osoby, które chcą uwidocznić swoją witrynę w internecie często nie wiedzą, którą drogę promocji witryny (pozycjonowanie czy reklamowanie) wybrać, i która będzie odpowiednia dla prowadzonego biznesu. Podjęcie dobrego wyboru jest o tyle ważne, iż źle zainwestowanych pieniędzy nikt nam nie zwróci. Pół biedy, jeśli zainwestowaliśmy te środki w Google Ads - wygenerowały one ruch na witrynie który w mniejszym lub większym stopniu wpłynął na promocję marki bądź też sprzedaż w sklepie internetowym. Gorzej, jeśli wydaliśmy pieniądze na pozycjonowanie niepopularnych fraz, których uzyskanie nie przełożyło się w żaden sposób na liczbę odwiedzin.

Jak się przygotować?

Osoba która chce rozpocząć promocję swojego produktu w internecie powinna na początku odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań z których najważniejsze to:

  • czy ludzie wiedzą, że ten produkt/usługa istnieje?
  • kto powinien być odbiorcą mojej reklamy?
  • ile pieniędzy chcę przeznaczyć na marketing internetowy?
  • ile produktów / usług chcemy promować?

Najważniejsza jest odpowiedź na pierwsze pytanie. Wprowadzając nową, nieznaną markę do Polski nie możemy liczyć na jej znajomość wśród internautów, więc nawet jeśli uzyskamy poprzez pozycjonowanie miejsce w pierwszej 5-tce wyników wyszukiwania Google ruch, który to pozycjonowanie przyniesie będzie znikomy. W takim przypadku lepiej przeznaczyć środki na kampanię Google Adwords, która będzie "ściągała" klientów zainteresowanych produktami innych firm, podobnymi we właściwościach do tych, oferowanych przez naszą firmę.
Przykładowo, firma chcąca sprzedawać nową markę odzieży sportowej powinna stworzyć kampanię zachęcającą do zapoznania się z jej ofertą na podstawie produktów konkurencji w taki sposób, aby np. osoba wpisująca w Google "Endura Humvee" otrzymywała propozycję zainteresowania się spodenkami z oferty innego producenta. Osoba wyszukująca takie spodenki zobaczyłaby w wynikach wyszukiwania taką reklamę:
reklama google ads

Takie rozwiązanie zdecydowanie poszerza grupę odbiorców naszej reklamy. Oczywiście nie gwarantuje to efektu w postaci zakupu tych spodenek, ale przynajmniej daje realną szansę na zapoznanie się z ofertą sklepu.
Co jednak jeśli jesteśmy przekonani, że internauci będą szukali oferowanych przez nas produktów czy też usług, wiedzą o ich istnieniu, a my nie jesteśmy widoczni w wynikach wyszukiwania?
W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest decyzja o przeprowadzeniu optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek, połączonej z pozycjonowaniem witryny. W pierwszym okresie, gdy nasza strona nie będzie się wyświetlała w pierwszej 10tce wyników wyszukiwania możemy tymczasowo uruchomić kampanię AdWords. Należy wziąć tu pod uwagę fakt, iż czas wymagany do osiągnięcia dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania jest zależny od konkurencyjności danego hasła. Prostym przykładem mogą być hasła związane z noclegami - o ile osiągnięcie pierwszej piątki pod hasłem "noclegi Rajcza" nie powinno być zbyt czasochłonne i kosztowne, o tyle hasło "noclegi Zakopane" prezentuje zupełnie inny poziom trudności i wymaga zdecydowanie większej ilości czasu, nakładów finansowych jak i pracy.

Do kogo moja reklama powinna trafić?

Drugie pytanie z listy jest nieprzypadkowe. Najlepsze efekty w marketingu internetowym uzyskamy kiedy dobrze wybierzemy grupę docelową. Zarówno chodzi tu o reklamy Google jak i pozycjonowanie. Bo po co firmie zajmującej się sprzątaniem biur z Tychów odwiedziny z Warszawy, Gdańska czy Berlina? Nakłady poniesione na wypozycjonowanie strony pod hasłem "sprzątanie biur" byłyby niewspółmiernie większe od tych, które firma by poniosła w przypadku pozycjonowania regionalnego - czyli pod hasłami "sprzątanie biur tychy", "sprzątanie biur katowice" czy "sprzątanie biur chorzów", a i jakość pozyskanego ruchu byłaby zdecydowanie wyższa - trafialiby do nas klienci wyłącznie zainteresowani. W przypadku reklam google mamy możliwość określenia lokalizacji, w której będą pojawiały się opłacone przez nas reklamy.

zły SEM - przykład

Podobnie temat ma się w pozycjonowaniu danych grup produktowych. O ile pozycjonowanie hasła "zegarki" jest bardzo trudne, o tyle pozycjonując tzw. "długi ogon" - łącząc hasło "zegarki" z nazwą produktu czy przymiotnikami określającymi jego wygląd lub zastosowanie, trafiamy hasła może mniej popularne, jednak bardziej specjalistyczne i skutkujące sprowadzeniem na stronę ruchu o wyższej jakości. Budżet, który musielibyśmy poświęcić na pozycjonowanie jednego hasła ogólnego o dużej trudności możemy wykorzystać do zdobycia dobrych miejsc dla kilkudziesięciu fraz o mniejszej konkurencyjności.

Budżet na pozycjonowanie i reklamę Google

Decydując się na stworzenie strony internetowej, a w szczególności - uruchomienie sklepu internetowego - musimy się liczyć z tym, że sama strona klientów nam nie przyniesie. Konieczna jest reklama, czy to w formie pozycjonowania, czy reklam Google, bądź też - w obu formach równocześnie.
Idealne rozwiązanie to takie, w którym tworzona strona internetowa powstaje w firmie, która zajmuje się zarówno tworzeniem witryn internetowych, jak i prowadzeniem kampanii marketingu internetowego. W takim przypadku możemy liczyć na prawidłową optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek już od momentu uruchomienia strony internetowej.
W przypadku reklam Google kampanie możemy tworzyć sami, korzystając z narzędzi udostępnionych przez Google, bądź też za pośrednictwem firmy specjalizującej się w SEM. W takim przypadku oprócz opłaty za kliknięcia (które pobiera Google), musimy liczyć się z dodatkowym kosztem za obsługę kampanii reklamowej w kwocie od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie (zależnie od nakładów reklamowych / złożoności prowadzonych działań). Stosunkowo niewiele Agencji Interaktywnych oferuje możliwość skorzystania z usługi jednorazowej - stworzenia kampanii reklamowej - a to ze względu na fakt, iż uruchamiając kampanię nie możemy być w 100% pewni, czy jej efekty będą zadowalające. Firma zajmująca się marketingiem internetowym monitoruje efektywność kampanii i dba o możliwie najlepsze wykorzystanie założonego budżetu, dlatego też pieniądze wydawane na obsługę kampanii zwracają się w postaci lepiej wykorzystanych środków.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie, to temat rozliczeniowy jest bardziej złożony. Pierwszą płatną usługą jest optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek. Koszt tej operacji jest różny, w zależności od budowy witryny i zakresu wprowadzanych zmian. Opłata ta często (w tym u nas) jest pomijana, gdy Klient podpisuje umowę długoterminową (rok i dłuższą). Kolejne opłaty to rozliczany w skali miesięcznej, kwartalnej lub rocznej abonament za pozycjonowanie.
Sposobów, w jakie są pobierane opłaty jest kilka:

  • za uzyskanie określonych pozycji - rozliczanie za uzyskanie określonych wyników pozycjonowania (płatne są pozycje w top10), niezależnie od ilości pozyskanych odwiedzających
  • za pozyskanych odwiedzających - rozliczanie na podstawie liczby odwiedzin i zmiany, w stosunku do okresu porównawczego.
  • za wykonaną usługę - jednorazowe katalogowanie czy też wykonanie tzw. blastów (Black Hat SEO)

Na koszt całkowity pozycjonowania wpływa także metoda, w jaki sposób dana strona jest pozycjonowana. W przypadku stron, których pozycja wypracowywana jest poprzez tzw. White Hat SEO - czyli zgodnie z wytycznymi Google, bez spamowania - cena jest wyższa. W przypadku stron pozycjonowanych za pomocą spamowania, Systemów Wymiany Linków i szeroko rozumianego "Black Hat SEO" - cena jest bardziej atrakcyjna, jednak firma decydująca się na taki sposób pozycjonowania musi się liczyć z możliwością otrzymania bana od Google, czyli całkowitego usunięcia z wyników wyszukiwania bądź też spadku z wszystkich wyników wyszukiwania o określoną liczbę pozycji. Po aktualizacji algorytmu wyszukiwarki Google skuteczność "Black Hat SEO" spadła, dodatkowo ostatnie działania Google powinny zniechęcić do wybierania drogi na skróty. Nasza firma świadczy usługi pozycjonowania wyłącznie w oparciu o White Hat SEO

Ile produktów promować?

W przypadku reklam Google Ads nie ma wyraźnego ograniczenia co do liczby promowanych produktów. Ogranicza nas faktycznie tylko przeznaczony na kampanię budżet. Musimy się jednak liczyć z tym, że dodawanie każdego, kolejnego produktu powoduje konieczność zwiększenia nakładów finansowych tak, aby wystarczyły na obsłużenie promowanych haseł.

W przypadku promowania produktów poprzez pozycjonowanie cena jednostkowa za każde pozycjonowane hasło spada, wraz ze zwiększeniem się liczby fraz (oczywiście o ile nie rozliczamy się na podstawie ilości odwiedzających - tam płacimy tylko za odwiedziny).

Co w takim razie mam wybrać?

Najbardziej trwałe i najlepsze efekty daje pozycjonowanie. W przypadku reklam Google, kiedy skończą się nam pieniądze kończy nam się przypływ klientów, a w pozycjonowaniu rozliczanym "za pozycję" zapłacimy z góry ustaloną kwotę, niezależnie od tego czy przyniesie nam stu, tysiąc czy też więcej odwiedzających. Dodatkowo, podczas pozycjonowania efektem ubocznym "wypychania" strony na konkretne frazy jest pojawianie się jej w wynikach przy okazji innych zapytań. To wszystko generuje darmowy ruch. Dodatkowo, reklamy Google są przez niektórych użytkowników traktowane jako zło konieczne i pomijane. Kolejną kwestią jest uczciwość uczestników programu AdSense, który skupia strony na których pojawiają się nasze reklamy. Wielu webmasterów w różne sposoby nakłania do klikania w reklamy osoby, których treść reklamy nie interesuje, czym generuje nam "puste" wejścia za które my jednak płacimy.

Wymienione powyżej wady Adwords nie oznaczają,że reklamy Google są złe. Trzeba z nich umiejętnie korzystać, uzupełniając działania oparte na pozycjonowaniu i starając się aby trafiały one do możliwie wyspecjalizowanej grupy odbiorców.

Dorian Rochowski                    

Motto

"Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces." - Henry Ford

Kontakt

Rozwiązania Informatyczne "OMEGA"

  • Tel: (+48) 504 386 000
  • E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
  • WWW: www.riomega.pl